Eleven

Eleven

BLOGI /

Thought leadership, – vain isojen heiniäkö?

Ajatusjohtajuus – thought leadership – on tavoite, johon törmää sekä viestinnän suunnittelussa että sisältömarkkinoinnissa. Mistään humpuukista ei ole kyse, vaan idea on ihan kristallinkirkas – tulla löydetyksi, rakentaa luottamusta ja vahvistaa preferenssiä, osoittamalla valitulla aihealueella ylivertaista asiantuntijuutta ja jakamalla relevantteja sisältöjä potentiaalisille asiakkaille. Tämä siis hieman yksinkertaistaen.

Ongelma – Ajatusjohtajuus on työtä
Useimmat meidänkin asiakkaistamme ovat vasta kasvamassa suuriksi ja vahvoiksi, jolloin lähtökohdat laatusisältöjen tuotantoonkin ovat huterammat kuin vaikkapa Alkolla, Trafilla tai F-Securella. Käytännössä homma helposti tyssääkin alkuvaikeuksiin. Johdolta ja asiantuntijoilta ei liikene aikaa blogikirjoitusten, videoiden, tiedotteiden ja white papereiden tekoon, puuttuu kirjoitus- ja esiintymistaitoa, ujostellaan tai epäillään omaa substanssiosaamista, ja niin edelleen.

Ratkaisu – Valitse sopiva rooli
Sisältömarkkinoinnin vaihtoehdot eivät onneksi rajoitu isoimman gorillan kuninkaalliseen ajatusjohtajuuteen ja maan matosten hiljaiseen ajatusalamaisuuteen. Voit olla kiinnostava, asiakkaalle hyödyllinen ja relevantti monella tavalla. Tässä muutama esimerkki:

Oggiono

Kuva: Ilmicrofono Oggiono

Diagnostikko
Autat sisältömarkkinoinnissasi asiakasta ymmärtämään tilannettaan ja analysoimaan ongelmiaan. Kerrot ratkaisuvaihtoehdoista, keinoista ja kehityspoluista. Tämä rooli on erityisen luonteva, jos yrityksesi myy ratkaisuja toisille yrityksille.

Vargas

Kuva: Esther Vargas

Journalisti
Pidät asiakkaat ajan tasalla valitsemallasi aihealueella. Suodatat, koostat ja editoit itse tuotetuista ja lainatuista sisällöistä asiakkaalle hyödyllisen tankkauspisteen. Sieltä hän saa kertaheitolla ja sopivasti annosteltuna tiedot, joilla voi muodostaa näkemyksen tai ainakin pysyy ajan hermolla. Kuratoijan rooli sopii yhtä hyvin B2B ja B2C markkinoilla toimiville yrityksille.

Corey

Kuva: Steve Corey

Tarinankertoja
Asiakas on ihminen, päättäjäkin. Palkitset ja viihdytät asiakasta uusilla ilmiöillä, mysteereillä, huumorilla, rakkaudella, toiveilla paremmasta tai vaikka esimerkeillä yllättävistä saavutuksista ja dramaattisesti päättyneistä tapahtumankuluista. Tarinaniskijän rooli istuu hyvin toteutettuna myös B2B-sisältömarkkinointiin.

Eikä siinä vielä kaikki
Kaupallisesti hyvin toimivia rooleja on melkoinen kirjo. Toimiala ja toimintaympäristö toki rajaavat vaihtoehtoja, mutta auttavat samalla ideoinnissa. Sisältöstrategian vankkureita vetäväksi rooliksi voi seuloutua vaikka asiakkaan pikku apulainen, ystävä tai mentori.

Jos haluat lisätietoa tai tarjouksen, ota yhteys kimmo.walden@www.elevenhelsinki.fi tai soita 0500 810 152.